Taidekasvatuslehti, est. 1907

Tekoäly & kuvis yläluokilla

Taiteen maisteri, kuvataideopettaja ja väitöskirjatutkija. Stylus.fi toimituksen jäsen.

Jaa somessa

Taiteen maisteri, kuvataideopettaja ja väitöskirjatutkija. Stylus.fi toimituksen jäsen.

Jaa somessa

Kielipohjaisten tekoälymallien nopea kehitys parin viime vuoden aikana on herättänyt laajaa keskustelua yhteiskunnassa, ja myös koulutuksen kentällä. ChatGPT:n julkaisu loppuvuonna 2022 toi teknologian kaikkien tietoisuuteen ja saataville. 

Miten tekoälyä voisi hyödyntää kuviksen opetuksessa? Facebookin Kuvista-ryhmässä käytiin aiheesta maaliskuun 2024 puolivälissä aktiivista keskustelua. Keskustelun pohjalta tekoälyllä tuotettavat kuvat ovat useimmiten osa työskentelyprossia, eivät sen lopputulos. Stylus lähestyi keskusteluun tehtäväideansa jakaneita, ja pyysi heitä kertomaan ja taustoittamaan niitä lisää. Tämä juttu kokoaa yhteen kolmen opettajan jakamat tekoälyyn liittyvät yläkoulun kuvistehtävät kaikkien iloksi ja hyödyksi. Lue vastaavat vinkit lukioon täältä.

Hyödyntäessään tekoälysovelluksia opetuksessa opettajan on hyvä ottaa huomioon ajankohtaiset tietoturvaohjeistukset. Oppilaille voi esimerkiksi tarjota mahdollisuuden käyttää tekoälysovelluksia opettajan luomilla tunnuksilla, jolloin he eivät ole pakotettuja rekisteröitymään sovelluksen käyttäjäksi omilla henkilötiedoillaan.

Muunlajinen veistos

Opettaja: Emma Cerdà
Kohderyhmä: 7. luokan kuvataide
Tehtävään käytettävä aika: 4 x 90 min

Tätä työtä olen teettänyt jo muutaman kerran seiskojen keramiikkatyönä. Sain idean tehtävään käydessäni Patricia Piccininin näyttelyssä Taidehallissa 2020. Oppilaiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa oma keramiikkaveistos, jonka aiheena on muunlajinen eläin tai hybridieläin, eli kahden eri eläinlajin yhdistelmä, tai vaikkapa eläimen ja jonkin esineen yhdistelmä. 

Tehtävän eteneminen:

Aluksi tutustutaan yhdessä kahteen taiteilijaan: Patricia Piccinini tunnetaan antropomorfisista eläinveistoksistaan, Jasmin Anoschkin taas tekee leikkisiä veistoksia mielikuvituksellisista hahmoista. Samalla käsittelemme sitä, mikä on totta, ja voiko kuviin luottaa. Tässä keskiössä oli Nature-lehden feikkikansi ja siinä ollut “kissakäärme”.

Työ suunnitellaan aluksi piirtäen käyttäen apuna tekoälyä (canva.com:n Maaginen media -työkaulu tai craiyon.com). Muunlajinen eläin toteutetaan savesta käsin rakentaen. Samalla kerrataan käsinrakennuksen menetelmiä. Raakapolton jälkeen työt lasitetaan.

Työskentely jakautuu neljälle kerralle niin, että ensimmäisellä kerralla tutustutaan taiteilijoihin ja tehtävään, ja suunnitellaan oma työ piirtäen ja kirjoittaen. Toisella kerralla oma veistos muotoillaan savesta, ja kolmannella kerralla se lasitetaan. Neljännellä kerralla on vuorossa vertaispalaute ja töiden yhteinen arviointi, sekä oman työ kuvaaminen ministudiossa.

Tehtävän arviointiperusteet:

  • suunnitelman ja idea omaperäisyys
  • käsinrakennus
  • lasitus

Tekoäly testiin

Opettaja: Heli Ala-Korpi
Kohderyhmä: 8. luokan mediakuviskurssi

Tehtävään käytettävä aika: 1–2 x 60 min

Tässä tehtävässä testattiin Canvan tekoälyominaisuutta. Tämä osoittautui toimivaksi tietokoneella tehtäväksi harjoitukseksi, jota en erikseen arvioinut. Osa teki tehtävän tosi nopeasti, osalla taas meni jo pelkästään kuvan ottamiseen paljon aikaa. Oppilailla näytti olevan hauskaa, ja tehtävässä oli helppo sellaisenkin onnistua, jolta “perinteinen” kuvis ei aina luonnistu.

Tehtävän eteneminen

Tehtävänanto oppilaille:

  1. Ota kuva itsestäsi tai kaveristasi keskustelemassa jonkun vielä näkymättömän kanssa. Kuvaa henkilö mieluiten sivusta päin – hän voi reagoida positiivisesti tai negatiivisesti keskustelukumppaniinsa tai vaikkapa kauhistua tai yllättyä tästä. Voit myös miettiä katseen suuntaa – onko keskustelukumppani pieni vai suuri? Ota useampia vaihtoehtoja ja valikoi paras tai parhaat.
  2. Lähetä kuva koulusähköpostiisi ja tallenna se sieltä Google Driveen. 
  3. Avaa Canva koulutunnuksilla ja valitse lähtökohdaksi neliön mallinen pohja (“Instagrampostaus”)
  4. Lataa kuvasi Canvaan valitsemalla lataukset ja lataa tiedostoja Driven avulla
  5. Valitse muokkaa kuvaa ja valitse maaginen kuvanmuokkaus. Huomioi, että tekoäly ymmärtää englantia paremmin kuin suomea. Testaile ja valitse mielestäni mielenkiintoisin ja onnistunein versio. Tässä video-ohje kuvanmuokkaamisesta Canvalla tekoälyn avulla.
  6. Palauta Classroomiin sekä alkuperäinen että muokattu versio kuvasta. Kirjaa mukaan palautukseen sanat, jotka syötit Canvaan. 
  7. Jos ehdit saada tämän hyvin tehdyksi, voit vielä testailla Dream by Womb -sovellusta. Siinä tekoälylle syötetään sanoja ja se muodostaa niiden pohjalta kuvan.

Tehtävän taustamateriaalina oli Kulttuuricoctailin jakso tekoälytaiteesta ja tekoälyn avulla tehty musiikkivideo sekä linkit selainsovelluksiin Quick, Draw! ja AutoDraw.

Kuvituksena Mikko Luolamäen ennen ja jälkeen kuvat.

Tekoäly ja kriittinen kuvanlukutaito

Opettaja: Hanna Salovuori
Kohderyhmä: 8. luokan kuvaviestinnän kurssi
Tehtävään käytettävä aika: 2 x 45 min

Tämä tehtävä toimi opetuskeskustelun ja tutkivan oppimisen mahdollistajana. Sain idean siihen My Modern Met -sivuston jutusta, joka esitteli tekoäly tuottamia kuvia eri maista naishahmoina.

Tehtävän eteneminen:

Oppilaani olivat tutustuneet 7. luokalla personifikaation käsitteeseen, kun olin teettänyt heillä hahmollistuksia eri sairauksista. Tältä pohjalta oli helppoa ohjeistaa heidät aluksi piirtämään Suomea henkilönä. Piirroksia katsottiin yhdessä. Niistä tuli humoristisia ja rosoisia, ja sukupuoli niissä taisi painottua enemmän maskuliiniselle puolelle.

Sen jälkeen näytin heille kuvat My Modern Met -sivuston jutusta, ja pyysin tekemään vertailevia huomioita niiden ja omien piirrosten väliltä. Kävimme läpi strereotyyppistä kuvaustapaa ja keskustelimme, miksi eri kansallisuuksista huolimatta kuvien naishahmot näyttävät olevan samankaltaisen, kapean kauneusihanteen mukaisia. Syynä on tietysti se, että AI operoi yleistyksillä, ja sitä kautta kertoo osaltaan, minkälaista kuvamateriaalia netistä keskimäärin löytyy.

Lopuksi oppilaat saivat kokeilla kuvan generoimista DALL-E:llä. He saivat keksiä itse vapaasti aiheen ja komentosanat, mutta osa halusi testata, miltä tyypillinen suomalainen näyttäisi tekoälyn tulkintana.

………

Artikkelin kuvituskuva: DALL-E tekoälyn luoma kuva promptilla ”personification of visual arts education”, jonka antoi Heikki Heinonen

Lisää samankaltaisia artikkeleita