Taidekasvatuslehti, est. 1907

Oma koulu paremmaksi

Kuvataideopettaja Juvanpuiston koulussa, Espoossa.

Jaa somessa

Kuvataideopettaja Juvanpuiston koulussa, Espoossa.

Jaa somessa

Olen ollut yllättynyt siitä, miten mielellään oppilaat tekevät kouluympäristöä kohentavia projekteja. Heistä on hienoa saada jättää suhteellisen pysyvä jälki omaan kouluun. Esittelen muutamia projekteja, joissa 8.-luokkalaiset oppilaat ovat olleet ympäristönsä suunnittelijoita ja toteuttajia.

Espoossa Juvanpuiston koulu on valmistunut 2003, mutta siitä huolimatta monet tarpeet ovat ehtineet muuttua vuosien aikana. Oppilaiden itse tekemiin ympäristöihin ei ole kohdistunut ilkivaltaa. Oppilaat tuntuvat ottavan ympäristöt omikseen ja arvostavan toisten työtä.

JP-penkki – kuvis ja tekninen käsityö

Penkkiprojekti lähti liikkeelle istuimien tarpeesta 2013. Oppilaat istuivat välituntisin lattialla, koska penkkejä oli niin vähän.

Kuvistunnilla oppilaat valitsivat aulassa paikan, johon suunnittelivat penkin. Suunnitelmista valittiin yh-dessä kaksi, joista vain toinen saatiin toteutettua. Suunnitelman pohjalta JP-penkin tekivät teknisen työn oppilaat ja kuviksen oppilaat maalasivat sen.

On ollut mukavaa huomata, että penkki on edelleen moitteettomassa kunnossa ja siihen kerääntyy oppilaita istuskelemaan joka välitunti. Penkki mahdollistaa kivasti yhdessä olemisen ja yksin istumisen. Se pysyy myös hyvin paikoillaan, kun pylväs jäi penkin keskelle.

Pelipaikkoja pienimmille

Liikkuvaa Koulua koordinoivat opettajat pyysivät tekemään ulos pelipaikkoja pienemmille oppilaille 2017. Oppilaat suunnittelivat niitä ryhmissä, ja kaikki suunnitelmat toteutettiin. Ulos sopivat betoni- ja sokkelimaalit saatiin Liikkuvan Koulun budjetista, he olivat hankkineet perusvärit etukäteen.

Suunnittelun pohjana oli juuri samana syksynä Espoon modernin taiteen museossa Emmassa esillä ollut Ernst Mether-Borgströmin abstrakti taide sekä koulun arkkitehtuurista löytyvät värit. Ehkä sukulaisuutta voi aistia?

Pelipaikat tulivat heti käyttöön, mutta onnettomuudeksi ne ovat niin keskellä pihaa, että kuluivat nopeasti lumiauran ja lakaisulaitteiden työstäessä pintaa. Jos maalaisimme uudelleen, ostaisin valmiiksi sekoitetut sävyt. Kun oppilaat sekoittivat sävyjä kuvataideluokassa, maalia oli siellä ja täällä suojauksista huolimatta. Lattiassa maali pysyi tiukasti! 

Kiipeilyseinä – kuvis ja liikunta

Kiipeilyseinä maalattiin myös Liikkuvan Koulun pyynnöstä syksyllä 2018.

Oppilaat suunnittelivat yksin tai pareittain seinämaalauksia, joiden lähtökohtana oli toive pelkistetystä tai abstraktista maalauksesta. Suunnitelmassa piti huomioida kiipeilyotteiden värit. Kiipeilyseinä tuli 2. -luokkalaisten käytävään, joten he saivat valita ja äänestää suosikkinsa luonnoksista. Sen jälkeen kuviksen ryhmä maalasi suunnitelman mukaan. Liikunnan valinnaisen oppilaat kiinnittivät kiipeilyn mahdollistavat käden- ja jalansijat maalauksen päälle.

Käytävä oli sen verran kapea, että piirtoheitintä ei voinut hyödyntää suunnitelman siirtämisessä seinään. Onneksi valittu suunnitelma oli sen verran yksinkertainen, että se voitiin piirtää hiilellä ja sitä pystyttiin vielä paikan päällä varioimaan. Aikaisemmista kokemuksista viisastuneena hankin valmiiksi sekoitetut sävyt seinämaalia (lateksia) tähän maalaukseen.

Aulojen boksit – kuvis ja käsityö

Syksyllä ja talvella 2019-2020  maalattiin tai painettiin kankaat aulojen bokseihin. Boksit ovat vanerisia laatikoita, joita jäi jäljelle koulun vanhoista kaapeista, kun kaapit uusittiin.

Tässä projektissa yhdistimme käsityön ja kuviksen ryhmät (33 oppilasta). Oppilaat saivat suunnitella kankaat 2-4 hengen ryhmissä taideteosreferenssien pohjalta. Heidän piti myös huomioida tiloissa valmiiksi olevat värit ja yrittää saada kankaat sopimaan myös toisiinsa.

Luonnostelun ja ideoinnin jälkeen suunnitelmaa kokeiltiin paperille ja valittua tekniikkaa kokeiltiin kankaanpaloille. Sen jälkeen maalattiin tai painettiin lopulliset kankaat, jotka olivat markiisikankaan tapaista ja kooltaan yli metrin suuntaansa. Värit kiinnitettiin ja kankaat laitettiin näytille yläkoulun aulaan, että oli mahdollista tehdä vertaisarviointia. Myöhemmin oppilaat myös kiinnittivät pehmusteet ja kankaat paikoilleen.

Kasiluokkalainen Ella arvioi projektia näin:

Meillä on kuviksen ja kässän yhteisprojekti, joka me tehtiin ryhmätyönä. Me tehtiin aulan puisiin bokseihin pehmusteet painamalla ja maalaamalla. Ryhmätyössä oli haastavaa se, että kaikki ei tehneet niin paljon, mutta onnistunutta oli lopputulos ja se että kankaat sopivat niin hyvin yhteen. Kiinnostus pysyi hyvänä, vaikka projekti kesti pari kuukautta, koska se oli tosi monipuolista. Tila näyttää nyt paljon kiinnostavammalta ja mukavammalta. Minusta oli kiva vaikuttaa koulun mukavuuteen.

Seuraavaksi odottaa koulun ruokalassa turkoosi vaneriseinäke. Otan vastaan ideoita, mitä siihen voisi tehdä.

Kuvat: Kaisa Torkki.

Lisää samankaltaisia artikkeleita