Taidekasvatuslehti, est. 1907

Luovasti tieteen ja taiteen yhteiseloa

Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun johtava opettaja

Jaa somessa

Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun johtava opettaja

Jaa somessa

Forssan kuvataidekoulu valittiin syksyllä 2019 yhdeksi LUMA2020 kehittäjäkouluksi. LUMA2020 on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja LUMA-keskus Suomen toteuttama luonnontieteiden ja matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen kehittämisen ohjelma.

Forssan kuvataidekoulu oli ainoa mukana oleva taiteen perusopetusta antava oppilaitos. Koulumme projektit erosivatkin jonkin verran muiden kehittäjäkoulujen projekteista. Me keskityimme lähinnä kemiallisiin reaktioihin ja niiden mahdollisuuksiin taiteen tekemisessä. Yhteistyökumppanimme olivat Helsingin yliopisto sekä Aalto-yliopisto, mistä saimme paljon tietoa ja käytännön oppia. Koulullamme kävi myös vierailevia opettajia Helsingin yliopistolta. 

Kevään 2020 aikana koulussamme oli kaksi ryhmää, jotka keskittyivät kokeilemaan tieteen yhdistämistä taiteen tekemiseen.

Värejä itse tehden

Luma-ryhmämme 7-9-vuotiaat oppilaat pukivat valkoiset laboratoriotakit päälleen ja kokeilivat monin tavoin, miten ja mistä voisimme itse tehdä maalaamiseen käytettäviä värejä sekä toimivatko värit indikaattoreina, eli muuttaako hapan tai emäs aine niiden väriä. Oppilaat saivatkin aikaan paljon upeita värejä mm. kurkumasta, mustikasta ja spiruliinasta.

Koruja superpallomassasta

Koruryhmämme 13-15-vuotiaat oppilaat innostuivat ajatuksesta lähteä kokeilemaan sitä, voisivatko he tehdä itse korussa käytettävän materiaalin.

Lukuvuoden aluksi saimme Helsingin yliopistolta kaksi kemianopettajaa opastamaan meitä Superpallomassan tekemisessä. Kun oppilaat kokeilivat massan tekemistä, syntyi paljon erilaisia väri- ja materiaalikokeiluja. Massan joukkoon oppilaat sekoittivat kaikkea mahdollista mitä mieleen tuli. Massaa värjättiin alkuperäisen ohjeen mukaisesti ensin elintarvikeväreillä mutta sen lisäksi myös alkoholi- ja akryylimusteella, reaktiiviväreillä, akvarellipigmenteillä sekä akryylivärillä. Paras ja pysyvin väri saatiin kuitenkin aikaiseksi elintarvikevärin lisäksi akryylimusteella. Kokeilimme massan tekemistä myös erilaisilla etanoli/vesilasi koostumuksilla ja myös pelkällä vesilasilla.

Ylimääräisiä värejä huuhtoessamme huomasimme, että jo kovettunut superpallomassa liukenee veteen. Kun palan laittoi veteen, se alkoi kuplia ja puolen tunnin päästä se oli liuennut ja hävinnyt. Huomasimme myös, että jos kovettuneen massan laittaa ilmatiiviiseen rasiaan se pehmenee uudelleen muotoiltavaksi. Me siis opetimme jotain uutta meitä opettaneille kemian opettajille!

Jokainen teki vähän erilaisia kokeiluita. Oppilaat hyödynsivät toistensa kokeilujen tuloksia yhteisesti ja niiden pohjalta he aloittivat oman korunsa suunnittelun. Suunnittelun valmistuttua he tekivät vielä tarkentavia kokeiluja. Lopulta jokaiselle valmistui omannäköinen koru/korusarja. Korut tehtiin valmiiksi kotona videopuheluiden avulla, sillä korona iski ja sulki koulun.

Koruryhmämme projekti palkittiin Tiedejuhlat palkinnolla StarT festareilla 27.4.2020. Palkinto myönnettiin oppimisyhteisölle, jonka projekti oli tuomariston mielestä luovin. Kierrätysmateriaalit, taiteellisuus sekä tiedeinspiraatio vakuuttivat tuomariston, jonka mielestä kauniit korut puhuivat puolestaan.

Mahtava tilaisuus!

Vaikka korona vähän sotki loppukevään suunnitelmia, oli kevät todella innostava kokemus. Oppilaat olivat innostuneita, opimme paljon uutta mutta mikä parasta, haluamme oppia vielä lisää. Eli kokeilumme jatkuvat seuraavana lukuvuonna, samoin yhteistyö LUMA keskuksen kanssa.

  • Forssan kuvataidekoulun LUMA-ryhmät löydät koulun Facebookin kuva-albumeista
  • Alkuperäisen ohjeen Superpallosta löydät täältä.
  • StarT on kansainvälinen ja yhteisöllinen toimintamalli, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja, siihen voi tutustua täällä.

Kuvat: Teija Lauronen

Lisää samankaltaisia artikkeleita