Taidekasvatuslehti, est. 1907

Yhteistyöstä virtaa opetuksen kehittämiseen

KUVIS ry:n varapuheenjohtaja, peruskoulun kuvataiteen lehtori ja kuvittaja, jonka intohimona on sivellintussit, muste ja sosiaalinen media.

Jaa somessa

KUVIS ry:n varapuheenjohtaja, peruskoulun kuvataiteen lehtori ja kuvittaja, jonka intohimona on sivellintussit, muste ja sosiaalinen media.

Jaa somessa

Kuvataideopettajat Matteus Pentti, Emma Cerdà ja Tiina Häkkinen kertovat koulukuvis.fi -sivustosta ja sen luomisesta.

Mikä on www.koulukuvis.fi?

Koulukuvis on kuvataiteen opetus- ja oppimateriaalisivusto, joka on vahvasti sidottu nykyiseen peruskoulun opetussuunnitelmaan. Sivuston aineisto pyrkii olemaan laadukasta ja yhdessä hyväksyttyä.

Mobiilioptimoituvalla sivustolla on niin opetusmateriaalia, tehtäviä kuin opetuksen tavoitteita ja sisältöjä avaavaa sisältöä. Se voi toimia työkaluna ja opettajan oppaana kaikille kuvataidetta opettaville opettajille riippumatta siitä, onko luokanopettaja tai aineenopettaja. Toisaalta sivustolla on sisältöä, jota voi käyttää suoraan oppimateriaalina oppilaille, jotka haluavat palata oppitunnilla käytyihin aiheisiin.

Yksi tärkeimmäistä tavoitteista on ei-kaupallisuus ja sitoutumattomuus. Kaikilla täytyy olla pääsy materiaaleihin ja kaikilla tulee olla halutessaan mahdollisuus esittää kehitysideoita ja tuottaa materiaalia sivustolle. Sisältöä tuotetaan vapaaehtoistyönä laajan opettajaverkoston voimin. Sisällön yhteyteen on aina merkitty tekijän nimi.

Ketkä Koulukuvis.fi-sivustoa ylläpitävät?

Matteus Pentti, kuvataiteen lehtori ja kuvittaja, Ylästön koulu, Vantaa

Olen toiminut täysipäiväisesti yhtenäiskoulun kuvataiteen lehtorina syksystä 2015 alkaen. Ensimmäisessä virassani Loviisassa vastuullani oli yhtenäiskoulun ja lukion kuvataideopetus, joten pääsin opettamaan oppilaita 5.-luokalta aina abiturientteihin asti. 

Nykyään opetan Vantaalla Ylästön koulussa, jossa muunneltavat oppimistilat ja tiivis yhteistyö kannustaa kuvataideopetuksen kehittämisen niin ala- kuin yläluokillakin. Unelmanani olisi peruskoulu, jossa annetaan tasaisen laadukasta kuvataideopetusta johdonmukaisesti 1. luokalta aina 9. luokalle asti. Sain myös olla mukana työryhmässä, joka laati ensi syksynä lukioissa käyttöön otettavan opetussuunnitelman valtakunnallisia perusteita. Päivätyön lisäksi teen töitä freelancer-kuvittajana.

Emma Cerdà,  luokanopettaja ja kuvataiteen aineenopettaja, Latokartanon peruskoulu, Helsinki

Vaihdoin viitisen vuotta sitten koulua Käpylän peruskoulusta Latokartanon peruskouluun. Minut houkutteli nykyiseen kouluumme mahdollisuus päästä opettamaan kuvataidetta yläkoulussa, sillä koulussamme ei ollut vielä kuvataiteen aineenopettajan paikkaa auki. En ole katunut koulun vaihdosta, sillä nykyisessä koulussani olen päässyt opettamaan toisen luokanopettaja-aineenopettajan kanssa yläkoulun kuvataidetta. Nyt alkanut lukuvuosi 2020-2021 on ensimmäinen vuosi, jolloin olen virallisesti virkavapaalla luokanopettajan virastani ja hoidan määräaikaista kuvataiteen aineenopettajan paikkaa koulussamme. Aikaisempina vuosina olen samaa aikaa vetänyt omaa luokkaa ja opettanut yläkoulussa kuvataidetta. Olen innoissani tulevasta vuodesta, sillä saan keskittyä täysillä kuvataiteeseen!

Tiina Häkkinen, kuvataiteen lehtori ja kuvataiteilija, Vihtavuoren koulu, Laukaa

Olen toiminut kuvataiteen tekemisen, opiskelun ja opettamisen parissa valtaosan elämästäni, eri puolilla Suomea. Vakituisen viran sain vuonna 2015 Vihtavuoren koululta vuosiluokkien 7-9 kuvataiteen lehtorina. Kuvataiteen opettamisen lisäksi teen itse aktiivisesti taidetta, valmistelen parhaillaan näyttelytöitä Islantiin vuodelle 2021. Kipinä opettajien yhdessä tekemälle oppimateriaalille sai alkunsa vuosina 2011-2013. Osallistuin Tunne maisema -hankkeen verkosivuston peruskoululaisille suunnatun maisema-aiheisen verkko-oppimateriaalin suunnitteluun yhteistyössä eri tahojen kanssa. Seuraavaksi olinkin sitten 2013 OPH:n rahoittaman peruskoulun TVT-hankkeen suunnittelijana ja koordinoijana. Haaveilin työni ohessa aktiivisesta opettajaryhmästä, joka tukisi toistensa työtä luomalla yhteistä aineistoa -erityisesti pienemmillä paikkakunnilla kuvisopettajilla ei välttämättä ole kollegaa, jonka kanssa arkea jakaa. Kun kuulin Matteuksen käynnistämästä projektista, ilmoittauduin heti mukaan, olinhan tätä jo vuosia haaveillut!

Mistä syntyi idea opetussivuston luomiseen?

Matteus:

Kuvataideopettajan työ on usein yksinäistä puuhaa. Tämän sain kokea aloittaessani ensimmäisessä virassani yhtenäiskoulun ja pienen lukion ainoana kuvataiteen lehtorina Loviisassa viisi vuotta sitten. Oman opetuksen suunnittelu ja pitkäjänteinen kehittäminen oman uran alussa on aikaa vievää, kun monia asioita joutuu punnitsemaan ja päättämään yksin. Olen usein sivusta seurannut, kuinka toisten aineiden opettajat ovat saaneet lähikollegastaan päivittäistä tukea omaan opetukseensa.

Pikkuhiljaa heräsi idea omasta opetussivustosta, johon voisi tallentaa tehtävärunkoja ja vuodesta toiseen toistuvia kuvailmaisun perusasioita selkeäksi kokonaisuudeksi. Opetussivusto ei sinänsä ole uusi keksintö, sillä monet opettajat tekevät sellaisia tahoillaan. Hyvät sisällöt tuntuivat kuitenkin olevan pieninä muruina netissä ja tekemisestä puuttui yhdessä tekemisen maku. Itse tiedän toimivani parhaiten tiimissä, jossa ideat lähtevät lentoon rikastuen matkalla yhdessä tekemällä. 

Noin vuosi sitten aika oli kypsä. Moni asia tapahtui samanaikaisesti, mutta lopulta oli perustettu nettisivusto ja Facebook-ryhmä, johon kutsuttiin laajasti kaikkia sivustosta ja sen tekemisestä kiinnostuneita opettajia. Nyt ryhmässä on yli 200 jäsentä, joista moni on tuottanut pienempiä ja isompia osuuksia sivustolle.

Emma:

Matteus, jonka kanssa olen sivustoa ehkä eniten tehnyt, on vanha tuttuni. Hän oli nimittäin riparillani isosena. Polkumme kohtasivat näin aikuisiällä kuvataiteen opetuksen ansiosta.

Tein muutama vuosi sitten oman Kuvista-sivuston Google Sites -palvelulla, sillä kaipasin yläkouluun selkeää open kirjaa opetukseni tueksi. Olin ehtinyt edistää omaa sivustoani vain vähän vuosien saatossa, kunnes Matteus sai kipinän Koulukuvista-sivuston tekemiseen yhteistyönä. Ideointi lähti käyntiin Facebookin Kuvista-ryhmästä, jossa kuvataiteen aineenopettajat jakavat vinkkejä opetukseen, kysyvät mieltä askarruttavista asioista sekä keskustelevat ylipäätään kuvataiteen opetuksesta ja sen tilasta Suomessa. 

Oma panokseni sivuston on tekemisessä suuntautuu ehdottomasti alakoulun kuvataiteen alueeseen. Miten sen nyt sanoisi, olisiko tämä melkein kuin alakoulun kuvataiteen reformaatio! Vuosikausia olen katsellut ja kuunnellut, miten kuvataide oppiaineena on alakouluissa valitettavan usein vain muihin oppiaineisiin integroitava aine tai käsityöaskartelua opettajan tekemän valmiin mallin tai havainnekuvan avulla. Kuvataide on niin paljon enemmän kuin joulukorttien askartelua tai samanlaisten kärpässienten piirtämistä. Erityisesti taiteen kokeminen, katsominen, tunteminen ja siitä keskusteleminen on oman kokemukseni mukaan marginaalisessa asemassa, kun mietitään kuvataiteen opetusta alakoulussa. Ja näin sen ei pitäisi olla! 

Kuvataide saatetaan myös kokea hieman pelottavana aineena opettaa, jos ei itse osaa esimerkiksi piirtää – Ja aivan suotta! Aloitan useimmiten uusien seiskojen kanssa siitä, mitä kuvataiteen opiskelu on ja kerron omasta vuodestani TaiKin PiMa kurssilla, jossa minä, joka en ole kovin harjaantunut piirtämisessä, tunsin olevani aina parempieni seurassa. Kun taas Kuvanveistossa Nora Tapperin uskomattoman upeassa ohjauksessa ymmärsin, että olen kuvanveistäjänä harjaantuneempi kuin useammat kurssikaverini. 

Jokainen voi harjoitella erilaisia taitoja ja kuvallisen ilmaisun keinoja, ja löytää niistä sen oman tavan ilmaista itseään. Samaa suosittelen luokanopettajille! Täytyy olla rohkea ja lähteä innolla tutkimaan ja tekemään yhdessä oppilaiden kanssa. Ei tarvitse olla huippu piirtäjä tai erinomainen valokuvaaja osatakseen luotsata luokkaansa tutustumaan kuvataiteeseen kaikilla aisteilla.

Matteus:

Syksyllä 2019 tutustuin Tiinaan Kuvis ry:n järjestämässä LuoUus-koulutuksessa. Tiinan pitämän Green Screen -työpajan tiimellyksessä löysimme nopeasti yhteisen innon ammattiosaamisen ja opetusmateriaalien jakamiseen. Kerroin hänelle uudesta sivustosta ja pohdimme lähes yhteen ääneen sitä, kuinka kuviksen kenttä tuntuu tarvitsevan juuri nyt virtaa ja yhteen hiileen puhaltamista kehittyäkseen. Kokemus yhdessätekemisen kaipuusta oli jaettu.

Tiina:

Minulle on vuosien saatossa kertynyt paljon aineistoa, jota on nyt hyvä tilaisuus muokata ja päivittää uuteen kuosiin. On tärkeää laittaa hyvät ideat jakoon, vaikka en niistä itse taloudellisesti aina hyötyisikään. Sivustolle olen tuottanut erityisesti eri aiheisiin liittyviä digitaalisia kuvalliskirjallisia aineistoja ja tehtäviä. Viestittelemme, suunnittelemme ja kommunikoimme sivuston tekijöiden kesken, nykyaikana yhteistyön tekeminen on helppoa vaikka välimatkaa olisi jopa satoja kilometrejä.

Emma:

Jos miettii sitä viimeistä niittiä, niin se taisi olla tuo kun jälleen kerran parviälyn kanssa pohdittiin, että mistä saisi opettajalle jonkin kuvataiteen perusteoksen opetuksen lähtökohdaksi. Päädyttiin taas siihen, että sopivaa kirjaa ei oikeastaan tällä hetkellä ole. Keskusteluissa nousee aina WSOY:n oppikirjat Kuvataide – Visuaalisen kulttuurin käsikirja, joka tukee lukion oppimäärää, sekä Kuvan tekijä, josta ei enää ole saatavilla uutta painosta. Johonkin väliin taisin vinkata, että ite olen tehnyt Kuvista sivustoa Google Sites -ohjelmalla, ja että sellainen kollektiivinen sivusto olisi ihan mahtava. Sivusto, jossa olisi tallessa kaikki ne huikeat tehtäväideat, joita Kuvista-ryhmässäkin aina jaetaan.

Tiina:

Opetuksen käytäntö tuntuu useassa koulussa olevan se, ettei oppikirjoja käytetä peruskoulun kuvataiteen opetuksessa. Tämä voi olla oppilaiden ja huoltajien näkökulmasta haasteellista: “mistä voin palata oppitunnin aiheisiin, kerrata niitä?” Myös opettajalle on työlästä etsiä kirjallisuutta, linkkejä, kuva-aineistoa ja kehitellä niihin liittyviä tehtäviä, sijaisen ohjeistamisesta puhumattakaan. En lähtisi kuitenkaan tänä päivänä tekemään oppikirjaa, koska verkkosivusto on aina näppärästi mukana, aineistoa voidaan päivittää, korjailla ja lisäillä tarpeen mukaan. Kuvataiteen rooli toisten oppiaineiden joukossa on joskus joillekin epäselvä: on tärkeää tehdä näkyväksi, kuinka oppiaineemme merkitys korostuu entisestään kuvallistuvassa maailmassa ja kommunikaatiossa. Kuvataiteen tunneilla on yhtälailla sisältönsä ja tehtävänsä siinä missä muissakin oppiaineissa, kuvataide ei ole koriste- tai kuvitusautomaatti. Kuvataide voi olla myös tärkeä “yhteistyökumppani” eri oppiaineiden, koulun ja muun yhteisön kanssa. 

Korona aktivoi taidekasvattajien verkoston

Matteus:

Kun koulut suljettiin etenevän koronaepidemian aikana viime keväänä, olimme kaikki uuden tilanteen edessä. Tarve laadukkaan etäopetuksen järjestämiseen oppiaineessamme oli suuri kaikilla luokka-asteilla, ja tuntui että jokainen pohti vastauksia samankaltaisiin ongelmiin samanaikaisesti. Itselleni herättelevintä vellovassa keskustelussa oli se, että taide- ja taitoaineiden täydellistä ohittamista etäopetuksessa vilauteltiin mahdollisuutena.

Tähän kaikkeen vastauksena loimme vain muutaman päivän aikana sivustollemme Kuvista kotona -sivun, johon kokosimme linkkejä, vinkkejä, tehtäviä ja materiaaleja useilta verkostomme opettajalta ympäri Suomen. Yhteistyön henki oli voimakas! Luomamme sivusto osoittautui alustana tarpeellisemmaksi, kuin osasimme aavistaa. Vinkkejä kerättiin niin Kuvista-ryhmästä kuin sivuston omalta tiimiltäkin. Yhteistyö toimi ja siitä hyötyivät niin aineenopettajat kuin monet luokanopettajatkin.

Moni opettaja innostui tekemään opetusvideoita, joita upotettiin Koulukuvis-sivulle ja niitä on alettu katsoa taas syksyllä koulujen alkaessa.

Sivusto sai tuhansia katselukertoja kevään aikana ja koulujen siirryttyä kesälomille kiitosta saatiin monelta suunnalta.

Mitä jatkossa?

Sivusto ei ole kuitenkaan vielä valmis ja monella sivulla lukee: “Sivu on keskeneräinen”. Tämän lisäksi uusia ideoita nousee koko ajan. Koulukuvikseen on suunnitteilla mm. 7.luokan esimerkkivuosi ja omat osuutensa lukion valtakunnallisille kursseille.

Tästä syystä sivustoa tekemään onkin kutsuttu kaikki kuvataideopettajat, joita osaamisen jakaminen kiinnostaa. Mukaan tekemään pääsee ottamalla yhteyttä Matteus Penttiin, [email protected]  tai Emma Cerdàan, [email protected] tai [email protected]. Kaipaamme erityisesti valmiita tehtäviä mille tahansa luokka-asteelle!

Koulukuviksen kehittymistä pääsee myös seuraamaan liittymällä Koulukuvis-tiimin fb-ryhmään.

Lisää samankaltaisia artikkeleita