Taidekasvatuslehti, est. 1907

Sukupuolen moninaisuuden representaatiot kuvataidekasvatuksessa – Taiteen moninainen kaanon osana lukion kuvataideopetusta

Lapin yliopistosta Taiteiden tiedekunnasta toukokuussa 2023 valmistunut taiteen maisteri, kuvataidekasvattaja ja taiteilija.

Jaa somessa

Lapin yliopistosta Taiteiden tiedekunnasta toukokuussa 2023 valmistunut taiteen maisteri, kuvataidekasvattaja ja taiteilija.

Jaa somessa

Kuvataide oppiaineena mahdollistaa oppilaille ja opiskelijoille väylän itseilmaisuun ja itsetutkiskeluun luovin menetelmin. Visuaalisen kulttuurin tarkastelun ja taiteellisen tekemisen avulla voidaan käsitellä sensitiivisiäkin aiheita sekä tuoda ihmisten monimuotoisuutta luontevasti näkyväksi, mikä tehostaa nuorten samaistumisen kokemuksia ja vahvistaa ymmärrystä moninaisuudesta rikkautena. Itsen kaltaisten representaatioiden näkeminen mahdollisimman moninaisissa ympäristöissä ja asemissa on tärkeää erityisesti nuorten identiteetin kehittymiselle ja positiivisten tulevaisuudenkuvien muodostumiselle. Vuoden 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteissa painotetaan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden ymmärtämistä sukupuolitietoisen opetuksen edellytyksenä (Opetushallitus 2019. Lukion opetussuunnitelman perusteet. s. 58). Sukupuolitietoisuus opetuksessa kehittyy ja muotoutuu hiljalleen osaksi koulun toimintakulttuuria opetussuunnitelmien uudistumisien myötä viimeisimpien julkaisujen kehityssuunnan perusteella. Nähdäkseni muutos vaatii opettajien tueksi myös lisää tietotaitoa ja sen saavutettavuuteen panostamista. Näihin tarpeisiin pyrin vastaamaan pro gradu -tutkielmallani.

Lähtökohtana nuorten kokemukset

Moninaiset sukupuolen representaatiot tukevat kaikkien sukupuolien identiteetin kehitystä. Taidehistorian kaanon on kuitenkin patriarkaattisten yhteiskuntarakenteiden vuoksi hyvin homogeeninen, jolloin taiteilijoiden moninaisuus jää herkästi pimentoon ja kuva todellisuudesta yksiulotteiseksi. Halusin selvittää, miten sukupuolen moninaisuuden representaatioita on viime vuosina käsitelty lukion kuvataidekasvatuksessa lukiolaisten näkökulmasta, sekä miten kuvataidekasvattaja voisi opetuksellaan tehostaa turvallisen tilan tuntua kaikille. Toteutin pro gradu -tutkielmani kyselytutkimuksen ja kehittämistutkimuksen menetelmillä. Tutkimusaineiston keruun toteutin yhteistyössä Seta ry:n kanssa. Kyselytutkimukseen osallistui anonyymisti 55 lukiolaista tai hiljattain lukiosta valmistunutta henkilöä.

Tutkimustuloksien mukaan sukupuolen moninaisuutta on käsitelty lukion kuvataideopetuksessa viime vuosina vähän tai ei lainkaan. Kyselytutkimukseen osallistuneiden mielestä aihetta olisi tärkeää käsitellä luontevasti muiden aiheiden ohella. Suurin osa vastaajista toivoivat näkevänsä enemmän erilaisista taustoista tulevia taiteilijoita kuvataiteen oppitunneilla. Monet toivoivat oppivansa enemmän sateenkaariaiheista taidehistoriassa, sekä pääsevänsä toteuttamaan esimerkiksi sukupuolella leikitteleviä tehtävänantoja. Aineiston keskeinen konsensus oli oppilaiden ja opiskelijoiden toive selkeisiin yhteisiin pelisääntöihin, joita luokassa noudatetaan ja joista myös pidetään kiinni. Monet painottivat syrjintään puuttumisen tärkeyttä.

Suomen tasa-arvolakia mukailevat Turvallisemman tilan periaatteet ovat osa lukion arkea joissakin Suomen lukioista, mutta monin paikoin sukupuoleen tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää harjoitetaan edelleen, ilmenee tutkimustuloksistani. Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat merkittävästi enemmän henkistä pahoinvointia koulussa, käy ilmi THL:n toteuttamasta tutkimuksesta vuonna 2019. Koulun henkilökunnan tietoisuuden lisäämisen ja lisäkouluttautumisen ollessa avainasemassa nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi, laadin osana opinnäytettäni kuvataideopettajan oppaan, jota voidaan soveltaa myös esimerkiksi yläkoulun kuvataidetunneilla, tai muuten nuorten kanssa työskenneltäessä.

Opas kuvataidekasvatuksen tueksi

Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli kehittää opas sukupuolen moninaisuuden käsittelemisen tueksi lukion kuvataideopetukseen. Opinnäytteeni kehittämistutkimusosion tuloksena toteutin oppaan, johon sisällytin termejä & tietoa -osioiden lisäksi kuusi eri tekniikoiden mukaan jaoteltua tehtäväkokonaisuutta oppimateriaaliksi. Käytettävyyden helpottamiseksi oppaan sisällysluettelosta löytyy jokaisen tehtävän tekniikka, teema ja yksi taiteilijaesimerkki. Hyödynsin oppaan kehittelyssä kyselytutkimukseni tuloksia, sekä alan tutkimuskirjallisuutta. Laatimani oppimateriaali noudattaa vuoden 2019 Lukion opetussuunnitelman perusteiden kuvataiteen sisältöjä ja tavoitteita. Pro gradu -tutkielmassani avaan tarkemmin oppaan tehtävää 3. Mediataide – Queer Cinema. Kaikki kuusi tehtävää noudattavat yhdenmukaista kaavaa. Tehtävä 3. sopii erityisesti lukion KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa -kurssilla hyödynnettäväksi tai mediakursseille sovellettavaksi. Opas pyrkii tekemään aiheen käsittelystä mahdollisimman luontevaa, joten opettaja voi poimia siitä vain osasia kerrallaan, esimerkiksi kirjallisuusnoston tai linkin näyttelyopastukseen. Opas on julkaistu kokonaisuudessaan issuu-verkkoalustalle kaikkien saataville (https://issuu.com/osmokuvis/docs/osmo).

Lisää samankaltaisia artikkeleita